Betegfókusz

Orvos-beteg bizalom - Dr. House a rosszfiú?

2016. november 16. - Ficzere Andrea

Az egyik legnehezebb feladat a betegellátás során azt elérni, hogy a beteg biztonságban érezze magát az őt kezelő orvosok és szakdolgozók körében. Két dologról kell meggyőznünk a beteget: a szakértelmünkről, és arról, hogy legnagyobb bajában is számíthat gondoskodásunkra. Ez a fajta bizalom elengedhetetlen a sikeres gyógyításhoz, ebből a szempontból pedig a sorozatokban megjelenő „orvos zsenik” fontos tanulságokkal szolgálhatnak.

A napokban találtam egy Wall Street Journalben megjelent cikket, melyben Leah Bindertől, az amerikai kórházak biztonság- és minőségfejlesztését támogató Leapfrog Group elnök-vezérigazgatójától elhangzottakra figyeltem fel. Binder az orvos-beteg bizalom fontosságát taglalja ebben a cikkben, illetve azt, hogy milyen tényezők hogyan befolyásolhatják azt.

puzzle-1713214_1280.jpg

Ahogy írja, az orvos és páciense közti kommunikáció legfőbb célja, hogy a beteg a lehető legjobbat kapja mindenből. Itt nem csak arra kell gondolnunk, hogy az ellátásban résztvevők kellő türelmet, empátiát és gondoskodást biztosítsanak a beteg számra, illetve megfelelően informálják őt, hanem egymással is tökéletesen összhangban kell lenniük az ellátás megszervezéséhez. Ahogy Binder mondja, az Egyesült Államokban a súlyos kezelési hibák 80 százaléka egyszerű félreértésekből, illetve nem megfelelő tájékoztatásból erednek.

A sikeres gyógyítás alapja csapatmunka. Ezért kulcsfontosságú, hogy az orvosok és nővérek folyamatosan fejleszthessék kommunikációs képességeiket. Ebben jelentenének segítséget az orvosi képzések keretében, illetve a kórházakban indítandó kommunikációs képzések

Jó kommunikáció révén könnyebben és gyorsabban, már az első percekben meggyőzhetjük a beteget szakértelmünkről, az iránta való teljes odaadásunkról, a folyamatos odafigyelésről. Meg tudjuk őt nyugtatni, hogy biztonságban van, bízhat kezelőorvosában és az ellátásában részt vállaló egészségügyi személyzetben.

Mind a bizalom, mind pedig a csapatmunka szempontjából fontos, hogy az ellátó személyzet tagjai egymásra is odafigyeljenek, támogassák egymást. Ilyen szempontból lehetnek érdekesek számunkra a Dr. House-hoz hasonló „orvos zseni” figurák a sorozatokból.

Miközben ugyanis House formabontó, de hatékony módszereivel a legbonyolultabb eseteket is megoldja, tüskés stílusával és megjegyzéseivel gyakran aláássa a vele együtt dolgozó orvosok és nővérek presztízsét.

A tv-képernyőn ez persze látszólag ártatlan és sokszor mulatságos dolog, de a valóságban sosem szabadna ilyen viselkedést megengedni magunknak, mert ennek leginkább a beteg látja kárát. Ez a mentalitás pont azt a bizalmat rombolja le, mely elengedhetetlen ahhoz, hogy a páciens minden számára fontos információt elmondjon, és biztonságban érezze magát a kezelés során. Ugyanakkor azt is hangsúlyozni kell, hogy a legtöbb kolléga megteszi ami tőle telik, s senkit nem szabad – főleg a beteg előtt, de persze egyébként sem – számára kellemetlen, esetleg megalázó helyzetbe hozni.

Ha viszont az érem másik oldalát nézzük, azzal is egyre gyakrabban találkozunk, hogy a beteg viselkedik minősíthetetlen módon az őt ellátó személyzettel. Nyilvánvalóan megértjük a mögöttes szorongást, fájdalmat vagy türelmetlenséget, ami esetleg előidézheti ezeket a helyzeteket, s pórbáljuk a betegben felmerülő aggodalmakat oldani, de úgy gondolom, amit viselkedésben elvárunk a másik oldaltól, azt a magunk viselkedésével kapcsolatban is fogalmazzuk meg. Csak akkor lesz gördülékeny, szakmailag és lelkileg is megfelelő a betegellátás, ha mind a személyzet, mind a beteg segíti a betegellátás folyamatát.

A bejegyzés trackback címe:

https://betegfokusz.blog.hu/api/trackback/id/tr7411964921

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kheiron 2016.11.18. 09:19:31

"azzal is egyre gyakrabban találkozunk, hogy a beteg viselkedik minősíthetetlen módon az őt ellátó személyzettel"

1997. évi CLIV. törvény az egészségügyről

"131. § (1) A hozzá forduló beteg vizsgálatát a betegellátásban közvetlenül közreműködő orvos megtagadhatja,
....
(5) Az orvos a beteg ellátását akkor is megtagadhatja, ha

a) az adott ellátás erkölcsi felfogásával, lelkiismereti vagy vallási meggyőződésével ellenkezik,
b) a beteg együttműködési kötelezettségét [26. § (2) bekezdés] súlyosan megsérti,
c) vele szemben a beteg sértő vagy fenyegető magatartást tanúsít, kivéve, ha e magatartását betegsége okozza,
d) saját életét vagy testi épségét a beteg magatartása veszélyezteti.

(6) A (5) bekezdés a) és c) pontjaiban foglalt okok alapján az orvos a beteg ellátását csak akkor tagadhatja meg, ha
a) ez a beteg egészségi állapotát károsan nem befolyásolja, és
b) a beteget más orvoshoz irányítja, vagy javasolja, hogy saját érdekében forduljon más orvoshoz."

Ennyi, a törvény minket is véd.
süti beállítások módosítása