Mi lehet az, ami egyszerre növeli az egészségügy hatékonyságát és csökkenti a felmerülő költségeket? Hogyan lehet hatékonyabbá tenni az egészségügyet, hogyan lehet könnyíteni az orvosok és nővérek túlterheltségén - méghozzá súlyos átalakítások és pénzbefektetések nélkül? Nemzetközi szinten is egyre szélesebb körben terjed az a vélemény, amely szerint ezekre a kérdésekre a betegfókuszú egészségügy (avagy patient-centered health care) adhat választ.
A betegfókuszú szemlélet szerint a gyógyításban a hangsúlyt inkább kell az orvos-beteg kapcsolat javítására fektetnünk, mint a szigorúan vett infrastrukturális fejlesztésre, illetve beruházásokra. Így lehetőségünk adódik a betegek és hozzátartozóik kérdéseinek, problémáinak és félelmeinek pontosabb megismerésére, és ezáltal jóval hatékonyabb kezelésére.
Ugyanakkor azt is hangsúlyozni kell, hogy a megfelelő szakértelem, a folyamatos tanulás, a magas színvonalú betegellátást biztosító diagnosztikai és terápiás eszközök, valamint megfelelő környezet teremti meg azt az alapot, amire ráépülhet a betegek lelki komfortját is figyelembe vevő betegellátás.
Ennek a típusú kapcsolatnak kiegyensúlyozott, kétirányú kommunikációra kell épülnie: egyrészt meg kell ismernünk a betegek és hozzátartozóik igényeit, véleményét és preferenciáit, tehát valós kérdéseket kell feltennünk, amelyekre persze valós válaszokat várunk. Másik oldalról pedig az orvosoknak és nővéreknek folyamatos és pontos tájékoztatást kell adniuk a betegeket érintő ügyekben a pácienseknek és hozzátartozóknak, akiknek érezniük kell, hogy biztonságban és jó kezekben vannak, illetve olyanokkal vannak körülvéve, akikre számíthatnak, akik minden, számukra fontos információt közölnek velük.
A betegfókuszú szemlélet azonban nem csak betegek, de az egészségügyi dolgozók problémáira is igyekszik választ adni. Így a Magyarországon általános túlterheltségre és frusztráltságra is. Nagyon fontos, hogy tisztában legyünk a betegek problémáival, de legalább ennyire fontos az is, hogy az őket kezelő egészségügyi személyzet szempontjait is bemutassuk. A betegeknek tudniuk kell, hogy a 83. beteg után esetleg miért fáradt az egyébként elkötelezett orvos vagy asszisztensnő, miért beszél türelmetlenül, miért rövid a betegre fordított idő. Azt is fontos megfogalmazni, hogy kevés olyan szakma van, ahol ennyi elkötelezett, jó szándékú ember dolgozik végtelen türelemmel és odaadással.
A betegfókusz célja tehát a bizalmi kapcsolatok elősegítésével a betegek és egészségügyi dolgozók jóllétének, biztonságérzetének erősítése, életminőségük javítása.
Mindez rengeteg területet érint, így ezek adják a Betegfókusz Blog fő témaköreit:
- sikeresebb információáramlás a betegek, orvosok, nővérek és a hozzátartozók között,
- bizalomépítés,
- elfogadás, megértés,
- mentorálási és képzési rendszer az egészségügyi intézményekben,
- a betegfókuszú szemlélet kínálta valós gazdasági előnyök,
- betegúttervezés.