A Health Care Tranformation Task Force amerikai egészségügy-szakmai egyesület nemrégiben olyan átfogó tanulmányt publikált, melyben 6 vezérelvet és 130 kérdést dolgoztak ki, hogy így segítsék a hazai kórházakat a betegfókuszúság gyakorlati megvalósításában. Bár a magyar és az amerikai egészségügyi rendszer alapjaiban különbözik egymástól, a javaslatok magyarországi viszonyokhoz alakításával ugyancsak hasznos útmutatót hozhatunk létre kórházaink és orvosaink számára. Ebben a bejegyzésben a második három ilyen vezérelvet vesszük sorra.
Az előző bejegyzés után, melyben a Health Care Transformation Task Force nevű egészségügy-szakmai egyesület „Addressing Consumer Priorities in Value-Based Care: Guiding Principles and Key Questions" című tanulmányát elemeztük, most a második három ilyen vezérelvet vesszük sorra.
- Folyamatos minőségfejlesztés
A szolgáltatások folyamatos minőségfejlesztése állandó feladat a kórházakban is. Ide sorolhatjuk a különféle távleolvasással működő vizsgálati eszközöket, az egyre hatékonyabb diagnosztikai eszközöket, inkubátorokat, de a gördülékenyebb adminisztrációt, az étkeztetést és a várók kényelmi szintjét is.
Mindehhez a legfontosabb információkat maguktól a páciensektől és hozzátartozóiktól szerezhetjük be, tőlük tudhatjuk meg, miben és milyen irányban kellene előrébb lépnünk. Ezért fontosak számunkra a Magyarországon egyelőre kevésbé elterjedt betegelégedettségi és visszajelzési rendszerek. Ezek kapcsán meghatározó szempont, hogy:
- bevonjuk-e ezekbe a folyamatokba a betegeket és hozzátartozóikat,
- gyűjtjük-e folyamatosan az ehhez szükséges információkat és visszajelzéseket,
- bevezetjük-e vajon időről időre az ezek alapján szükségesnek ítélt újításokat?
- Információs technológia
Folyamatosan figyelemmel kell kísérnünk, hogy az újabb informatikai fejlesztések, applikációk közül melyekkel tehetjük könnyebbé a betegek számára az ügyintézést, a kapcsolatfelvételt és az információszerzést. Ezeknek a rendszereknek és felületeknek a fejlesztésekor igen nagy segítség a felhasználói visszajelzések begyűjtése, melyre szintén figyelmet kell fordítanunk.
Ezen a területen az úgynevezett e-health information, vagyis az egészségügyi adatok elektronikus hozzáférése, kezelése és megosztása jelenti a fő csapásirányt. Elektronikus úton ugyanis legtöbb esetben kényelmesebben, gyorsabban és megbízhatóbban szerezhetjük be a kívánt információkat, megkönnyítve ezzel mind a betegek, mind a kórházi személyzet életét.
Kiemelkedő szempont ugyanakkor az adatbiztonság, hiszen ne felejtsük el, hogy a betegek legintimebb információiról van szó. A személyiségi jogok megfelelő védelme mellett ezek az adatbázisok nagyban hozzájárulnak a hatékonyabb döntéshozatalhoz és tervezéshez, az erőforrások megfelelő felhasználásához, ill. az adott időszak és régió mindennapi problémának feltárásához.
- Méltányosság
Az egészségügyben alapvető elv a méltányosság: a valamilyen szempontból hátrányos helyzetűek támogatása. Itt az akadálymentesítéstől az anyagi támogatáson keresztül egészen az olyan helyzetekig sorolhatjuk a példákat, amikor például egy külföldi állampolgár számára tolmács segítségét hívjuk, hogy megkönnyítsük a betegellátás folyamatát.
Mindezeket a szempontokat természetesen nem elegendő a kórházvezetésnek figyelembe venni. A betegfókuszú szolgáltatás gyakorlati megvalósításához az ellátók és ellátottak, illetve a hozzátartozók együttműködése is szükséges, hogy az értékalapú szolgáltatás modelljét a mindennapokban is sikerre tudjuk vinni.