Betegfókusz

Egészségtudatosság: évtizedes a lemaradásunk

2017. október 10. - Ficzere Andrea

Mindenki számára fontos, hogy hozzájuthasson azokhoz az információkhoz, amelyek alapján felelős döntést tud hozni saját egészségére vonatkozóan. Az egészséggel/betegséggel kapcsolatos adatoknak és tartalmaknak, valamint az egészségügyi szolgáltatásokról szóló híradásoknak is szakszerűnek, érthetőnek és jól követhetőnek kellene lenniük, amelyekre támaszkodva az olvasók eligazodhatnak az egészségügy útvesztőiben. Sajnos a valóság nem ez, és nem csak a tartalmak minősége miatt. A magyarok felének ugyanis nehézséget okoz a szükséges orvosi információk megszerzése és értelmezése – derül ki az AIPM Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének megbízásból végzett 2015-ös országos kutatásból

resized_health-literacy_shutterstock_212693299.png

Még azoknál az embereknél is megfigyelhetők egészségértéssel kapcsolatos problémák, akik egyébként jól és sokat olvasnak, illetve a számolással sem gyűlik meg a bajuk.  Gondot okozhat például az orvosi terminológia, vagy saját testünk jelzéseinek „lefordítása”. Előfordulhat az is, hogy nem megfelelően értelmezünk egészségünkkel kapcsolatos adatokat, esetleg rosszul mérjük fel a kockázatokat: elbagatellizáljuk, adott esetben pedig felnagyítjuk a problémát. Betegség esetén tovább romlik a helyzet, hiszen a kiszolgáltatott, gyakran szorongó ember sok esetben nem hiteles forrásból szerzi be a hiányzó információt.    

Tovább árnyalja a helyzetet, hogy bizonyos társadalmi csoportokkal kapcsolatban sokkal rosszabb eredményeket mutatnak az egészségértéssel kapcsolatos vizsgálatok. A rossz anyagi helyzetben élők képesek legkevésbé feldolgozni az egészséggel kapcsolatos információkat, s jellemző rájuk, hogy nem szánnak elég időt, energiát és figyelmet a betegségek megelőzésére. Első megközelítésben ez teljesen érthető, hiszen kisebb gondjuk is nagyobb annál, hogy a prevencióval foglalkozzanak, ugyanakkor a cigarettát például le lehet tenni, s bizonyos mozgásformákhoz is elég az elhatározás. Az anyagi helyzet mellett a rossz szociális helyzet, az alacsony iskolázottsági szint, valamint a magas életkor azok a tényezők, amelyek további rizikófaktornak számítanak. Ezek a szempontok azonban nem függetlenek egymástól, hiszen az iskolai végzettség befolyásolja a foglalkoztatottságot, amely hat az anyagi helyzetre, valamint a társadalmi státuszra. A magasabb iskolai végzettség olyan készségekkel, képességekkel ruházhatja fel az embereket, amelyek segíthetnek megküzdeni az átmeneti pénzhiánnyal, vagy a romló egészségi állapottal is. 

A világméreteket öltött egészségügyi tudatlanság számos nemzet kormányát aggasztja, mivel általános problémáról van szó. Nem véletlen, hogy az amerikai Egészségügyi és Szociális Minisztérium (HHS) is foglalkozik a kérdéssel. Ennek eredményeképpen létre is hoztak egy nemzeti akciótervet, amely az amerikai lakosság egészségértésének fejlesztését tűzte ki célul. Ez a tervezet az egészségügyi információáramlásban érintett összes szektor összefogását sürgeti, amely megkerülhetetlen, ha az egészségértést fejleszteni kívánjuk. Vizualizál egy olyan társadalmat, amelyben mindenki pontos és követhető egészségügyi információkhoz fér hozzá, ahol betegfókuszú hozzáállás jellemzi az egészségügyben dolgozókat, illetve az egészségügy területén is megjelenik az élethosszig tartó tanulás, a készségek folyamatos fejlesztése.

Nem pusztán az Egyesült Államok ismerte fel, hogy az állampolgárok egészséggel kapcsolatos tudása fejlesztendő.  Több ország dolgozott már ki különféle, az amerikaihoz hasonló cselekvési terveket, ilyen például Ausztria, Írország, Portugália, Olaszország, Spanyolország vagy Anglia. Ugyanakkor sok nemzet – köztük Magyarország – programjában sem jelenik meg markánsan ez az elképzelés.

Az egészségértés fejlesztése rendkívül komplex feladat, amelyhez interdiszciplináris megközelítésre, kormányzati szintű helyzetfelismerésre és megoldáskeresésre van szükség. Be kell integrálni az oktatási rendszerbe az egészségtudatosságra való nevelést, hiszen az otthoni odafigyelés mellett formális keretek között is tanítanunk kellene a gyerekeket. Különféle szakterületek specialistáinak bevonásával jól strukturált programot lehetne létrehozni, amely korcsoportok szerint listázza a tananyagot. A legfontosabb azonban az őszinte beszélgetés, a tapintatos, a gyermekek problémáit megértő odafordulás, hiszen gyermek-, és kamaszkorban mindenki átesik a testi változás, fejlődés okozta nehézségeken. Sajnos nagyon sokan magukra maradnak a gondjaikkal, nem mernek kérdéseket feltenni, baj esetén segítséget kérni. Ha ebben a nehéz időszakban, amikor minden apró változás kibillentheti a gyermeket az egyensúlyából, nem segítünk, hogy várhatjuk el később azt, hogy valaki ne tabuként gondoljon saját testére, illetve saját bajára/betegségére? Hogy remélhetjük azt, hogy tudatosan ápolja, gondozza magát, célja legyen a betegségek megelőzése, és baj esetén értő, felkészült módon, a megfelelő helyen és módon keresse a megoldást?

A bejegyzés trackback címe:

https://betegfokusz.blog.hu/api/trackback/id/tr8112947263

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

röf 2017.10.10. 20:09:04

Szóval aszondod, hogy
"A magyarok még a saját egészségükhöz se értenek" ?
Ne foglalkozz vele, nem a te világod... a magyarok már csak ilyenek.

Jakab.gipsz 2017.10.10. 21:24:33

Asszony a sírba viszel bennünket. !

De jó hogy szólsz, nélküled már régen kihaltunk volna.

Ezért kellenének az ENSZ csapatok + Soros-CEU- egyetemek, + a magyar szakértők + a privatizált, orvosi eskü nélküli beteg ellátás.

Így gondoltad-e a megoldást.?

AKUT Szakasz 2017.10.10. 21:31:34

@röf: Nemár... Szerintem nagyon fontos, hogy valaki végre felkarolja ezt a témát. Annak meg kiváltképpen örülünk, hogy egy olyan ember teszi mindezt, aki gondolati és gyakorlati síkon is tud tenni annak érdekében, hogy ne csak téma legyen, hanem a mindennapokba beépült gyakorlati elem. Mi szakemberek, nagyon támogatjuk a kezdeményező témafelvetést :)