Betegfókusz

A vélemény igenis számít

2017. május 25. - Ficzere Andrea

Amikor valakinek orvosra van szüksége, általában az ismerősök véleményére, vagy az interneten fellelhető információkra hagyatkozik a szakember kiválasztásakor. Jó esetben hitelesen tud nekünk valaki olyan orvost ajánlani, akivel kapcsolatban már jó tapasztalatai vannak. Kevésbé szerencsés esetben marad az internet, az ott fellelhető kétes értékű információkkal. Legalábbis itthon. Külföldön már évek óta működnek olyan hiteles internetes adatbázisok, ill. felületek, amelyeken a betegek az orvosok és az egészségügyi szakszemélyzet munkáját értékelik, esetleg köszönő üzenetet küldenek számukra. A Fenntartható Magyar Egészségügyért Egyesület szárnyai alatt nemrégen nálunk is elindult egy hasonló kezdeményezés.

Sokszor hallani, hogy a „társadalom nem szolidáris az egészségüggyel”, illetve a szakdolgozók szakmai-társadalmi megbecsültsége soha nem látott mélységbe zuhant. Ha valaki nem az egészségügyben dolgozik, általában csak akkor kerül kapcsolatba az ellátórendszerrel, amikor saját maga vagy szerette megbetegszik, ami eleve egy kiszolgáltatott helyzetet feltételez. A mindennapok rohanásában, a betegellátási feladatok mellett sajnos kevés idő jut arra, hogy a szakmaiságon túl az ellátó rendszer emberi/lelki oldalára is figyelem irányuljon. Ezen kívánnak változtatni a www.emberioldal.eu oldal elindítói.

 betegfokusz_velemeny_orvos_20170525.jpg

 A felület egyelőre két funkcióval működik. Egyrészt videós anyagokban mutatja be az „egészségügy arcait”, azaz az arra vállalkozó egészségügyi dolgozókat, lehetőséget adva munkájuk és motivációjuk bemutatására, pályafutásuk meghatározó pillanatainak megosztására. A kezdeményezés abból a szempontból is különleges, hogy nem csak az orvosokra és az ápoló személyzetre koncentrál, hanem megszólaltatja a kiszolgáló személyzet névtelen, de minden nap fontos munkát végző dolgozóit is. A videókat a kezdeményezés Facebook oldalára és Youtube csatornájára is feltöltik, sőt az anyagok jelentős része jelenleg éppen az előbbin található.

A Fenntartható Magyar Egészségügyért Egyesületet egy fiatal orvos, egy menedzser és egy pénzügyi szakember hozta létre 2013-ban abból az indíttatásból, hogy proaktív módon tegyenek a hazai egészségügyi ellátás javításáért. Tevékenységük során szerveztek már több konferenciát, volt véradó akciójuk, elindítottak egy igen népszerű Smart Healthcare Meetup sorozatot, valamint a Színes Kórház keretében civilek bevonásával valósítanak meg kezdeményezéseket, aktuálisan koraszülöttek részére szerveznek gyűjtést.

A másik funkció a betegeknek szól. Lehetőséget biztosít arra, hogy elmondják véleményüket az őket ellátó egészségügyi személyzetről, üzenhetnek orvosaiknak, ápolóiknak, az őket ellátó intézmény valamennyi dolgozójának.

Habár funkcionalitásában az oldalt még lehetne fejleszteni, néhány tekintetben mindenképpen egyedülálló a kezdeményezés. Deklaráltan a hazai egészségügyben meglévő értékekre, a magasan képzett és elkötelezett szakemberekre koncentrál, közelíti az egészségügyet a civil lakossághoz, növeli a szakma elismertségét, visszaállítani igyekszik a jelenleg meglehetősen alacsony társadalmi megbecsülést, valamint a pozitív visszacsatolások révén erősíteni kívánja a dolgozók hitét és önbecsülését. Ez utóbbi idővel jó hatással lehet az orvosi és szakdolgozói utánpótlás biztosítására is.

Külföldön évek óta sikerrel csinálják, tanuljunk tőlük!

Az Egyesült Államokban már régóta nem csak a szóbeszéd (word of mouth) erejében bíznak a páciensek. A tengerentúlon több, kifejezetten az orvosok és kórházak páciensoldali értékelésére nyitott online felület is sikerrel működik. Ezek egyike a ratingMds.com, ahol számos orvos és intézmény értékelése megtalálható, és amely egy itthoni rendszer felállítására is jó példa lehetne. Az orvosokat a betegek egy ötös skálán értékelik, de lehetőségük van véleményük szöveges megfogalmazására is.

Az ehhez hasonló rendszerek előnye, hogy közvetlen visszacsatolást ad az orvosoknak és a betegeknek, ugyanakkor arra is készteti a szakembereket, hogy egyre inkább a betegek érdekeit és érzéseit fókuszban tartó ellátást biztosítsanak pácienseiknek. Egy alapvetően fizetős, illetve a magánbiztosítást is lehetővé tevő, versenyre épülő rendszerben lényegesen nagyobb a jelentősége ennek a szemléletnek, ugyanakkor itthon sem mindegy, hogy egy orvosról, vagy egészségügyi intézményről milyen vélemények jelennek meg a hivatalos, vagy félhivatalos felületeken.

A ZocDocs ezt továbbfejlesztve nem csak véleményeket és értékeléseket gyűjt, hanem lehetőséget teremt arra is, hogy időt és energiát spórolva magán a felületen, egy-két kattintás révén kérjenek időpontot az adatbázisban szereplő orvosokhoz a betegek. Ugyanezt teszi lehetővé egy a rendszerhez kapcsolódó mobil applikáció is. A modell működőképességét jelzi, hogy a felület adatbázisa, ill. a felhasználók száma folyamatosan bővül.

A 21. század második évtizede lassan eltelik. Érdemes lenne a fenti példák mentén az itthoni - állami és magánegészségügyi - ellátó rendszerben is egy hasonló megoldást elindítani, megkönnyítve a betegek dolgát a saját egészségügyi ellátásukkal kapcsolatos döntések meghozatalában, valamint az őket ellátó intézmények és szakemberek kiválasztásában.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://betegfokusz.blog.hu/api/trackback/id/tr7812538717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.