Betegfókusz

Virtuális vizitek segítik az ellátókat és az ellátottakat

2017. január 04. - Ficzere Andrea

Ahogy világszerte egyre nagyobb szerepet kapnak az egészségügyben a telemedicina legújabb megoldásai, úgy nyújthatunk ezekkel egyre komolyabb előnyöket nem csak betegeink, de a kórházi személyzet számára is. A fejlesztések legújabb és leggyorsabban bővülő szegmensét a virtuális viziteket lehetővé tevő videórendszerek adják, melyekkel az ellátók s az ellátottak akár több száz óra utazást, illetve várakozást takaríthatnak meg évente.

A telemedicina célja, hogy különféle infokommunikációs eszközök segítségével úgy tegyük lehetővé az eszközös vizsgálatokat, az orvos-beteg közötti kommunikációt, illetve a távolból történő betegfelügyeletet, hogy az orvosnak és a betegnek ne kelljen személyesen találkoznia. Ezzel rengeteg időt és fáradságot takaríthatnak meg a páciensek, ami különösen fontos egy nehezen közlekedő, az otthonát elhagyni nem kívánó beteg esetében. Emellett megtakarítható az utazásra fordított, illetve az egészségügyi intézményekben elkerülhetetlen várakozási idő is, ami a betegek kímélete mellett komoly előrelépést jelent a túlterelt intézmények számára is.

shutterstock_441012148.jpg

Úttörő fejlesztés

A fentiekre jó példa a Massachusetts-i Általános Kórházban elindított „Center for Connected Health” kezdeményezés. Az új adatközpont – az infokommunikációs eszközöknek köszönhetően – megkönnyíti a betegek és orvosok hatékonyabb és biztonságosabb kapcsolattartását.

A központban videós technológiával teszik lehetővé a betegek számára, hogy valósidejű virtuális vizitek során bármikor tanácsot kérhessenek a szakorvosoktól és nővérektől, s így számos - sok esetben feleslegesnek tűnő, de legalábbis kimerítő – utazást takarítsanak meg.   A tapasztalatok szerint a virtuális vizitek három területen jelentenek leginkább előrelépést: a betegek pszichológiai támogatásában, a gyermekgyógyászatban, valamint a kardiológia terén. Jellemzően ezek azok a szegmensek, ahol a legtöbb olyan kérdés merül fel a betegekben és hozzátartozóikban, melyeket egy videós konzultáció során könnyen meg tud válaszolni az orvos.  

Könnyebbség a krónikus betegségeknél

A Brigham and Women’s Hospital szintén egyre nagyobb hangsúlyt fektet a telemedicinális irányú fejlesztésekre, különösképpen a krónikus betegségekben szenvedők gondozása terén. A kórház 2015-ben új programot indított, melynek keretében hosszabb távú betegfelügyeletet, illetve a korábban elvégzett beavatkozások utókövetését valósították meg.

Sok esetben könnyíthetjük meg például egy daganatos beteg életét is azzal, ha a tumor eltávolítását követően, vagy az utókezelések során bármikor kapcsolatba léphet kezelőorvosával, s nem kell egy-egy kérdés miatt utaznia, illetve a kórházban várakoznia. További hozadéka a módszernek az is, hogy azok a betegeknek, akiknek viszont muszáj felkeresniük az intézményt, sokkal kevesebbet kell majd várakozniuk, hiszen a betegek egy részét „virtuális vizit” során látja el az intézmény szakembere. További fontos szempont lehet, hogy ez a megoldás jóval diszkrétebb lehetőséget kínál a problémák tisztázására, hiszen bizonyos betegségben szenvedők nem ritkán megbélyegzettnek érzik magukat, nem szívesen mutatkoznak a rendelőkben, csak ha mindenképpen szükséges.

Ahogy az intézmény egyik vezetője is nyilatkozta: az elmúlt egy-másfél évben 600 virtuális vizitet tartottak a szakorvosok, amivel mintegy 200 órát sikerült megtakarítaniuk a munkaidejükből, s így a többi betegre több időt tudtak fordítani. Nyilvánvaló, hogy az intézményben megjelent, vagy virtuális viziten kezelt betegek összetétele folyamatosan változik, s azt is hangsúlyozni kell, hogy mindig a beteg aktuális állapota, illetve betegségének jellemzői döntik el, melyik megoldáshoz folyamodjunk. A virtuális vizit sok esetben nem helyettesítheti a valós orvos-beteg találkozást, de az ellátási algoritmusban meg lehet, sőt szerintem meg is kell találni a helyét, mindezt persze kellő belátással és óvatossággal.

Amerikában gyorsan erősödik a trend

Jól érzékelteti a rendszer népszerűségét, hogy az Egyesült Államokban az American Telemedicine Association becslése szerint 2015-ben már mintegy 15 millió ember kapott segítséget hasonló virtuális vizit keretében, s a szám folyamatosan növekszik.  

Ezeket a trendeket és eredményeket látva úgy gondolom, Magyarországon is komoly szükség van a telemedicina fejlesztésekre és a hasonló betegközpontú megoldásokra, hiszen ezek a betegek és az orvosok oldaláról is komoly előnyöket kínálnak.

A bejegyzés trackback címe:

https://betegfokusz.blog.hu/api/trackback/id/tr1112094201

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.