Betegfókusz

Mik a betegfókuszú egészségügy legfőbb kihívásai?

2016. december 14. - Ficzere Andrea

Amikor orvoshoz megyünk, arra vágyunk, hogy kellő időt szenteljenek nekünk és türelmesen meghallgassanak, hiszen szeretnénk elmondani a problémáinkat, illetve megosztani a félelmeinket. Bár a szigorúan vett gyógyítás mellett valóban jó lenne, ha az orvosok és a nővérek a fenti igényeinket is ki tudnák elégíteni, tudjuk, hogy a kórházi személyzet minden igyekezete és elkötelezettsége ellenére sem tud mindig eleget tenni az elvárásainknak.

Ha bárki orvoshoz fordul betegségével vagy sérülésével, a számára legfontosabb dologban kér segítséget: egészsége helyreállításában.  A szakmai hozzáértés mellett óriásai szerepe van a bizalmi viszony kialakításának és megtartásának, hiszen a betegnek folyamatosan éreznie kell, hogy mindent megtesznek a gyógyulásáért. A testi tünetek kezelése mellett  így nagy hangsúlyt kap a páciens lelke is.

shutterstock_180758780.jpg

Orvos- és időhiány

Ez nem jelent mást, mint azt a szemléletváltást, melynek során az orvosközpontúság felől a betegközpontúság felé mozdul el az egészségügy. A tapasztalat szerint azonban gyakran éppen a betegek gondos meghallgatása, az ehhez szükséges idő és türelem hiányzik. Korábban gyakorló orvosként és most kórházigazgatóként is úgy gondolom, az egyik legfontosabb probléma az orvosok és a nővérek túlterheltsége. Szinte folyamatosan halljuk, mekkora gondot jelent, hogy kevés az orvos és a nővér. Emiatt fordulhat elő rendszeresen az, hogy ambuláns napján több mint 100 beteget is el kell látni az orvosnak, lehetőleg türelemmel, udvariasan, megértően. Mivel vizsgálat nem maradhat el, az orvos nem tehet mást, csak azt, hogy a szakma szabályait betartva, a lehető legrövidebb idő alatt megvizsgálja a beteget, s így minden várakozó sorra kerülhet aznap. Ezzel azonban pont az a lehetőség vész el, hogy nyugodt körülmények között, megfelelő mennyiségű időt szánva a betegre hallgassa meg a problémákat, s közösen állítsák össze a személyre szabott kezelést.

Bérezés. Erről most csak annyit, hogy igen, nagyon alacsonyak az egészségügyben dolgozók fizetései, igen, folyamatosan túlmunkát kell vállalniuk a kollégáknak, s igen, emiatt még nagyobb bennük a feszültség, az időre teljesítés kényszere, még fáradtabbak, még kimerültebbek. Pontosan emiatt az egyik legfontosabb feladatunk megfelelő bérekhez juttatni őket, tisztán, korrekt módon, elfogadható terhelés mellett.

Technikai feltételek

Sajnos technikai akadályok is nehezítik az egészségügyi intézményekben dolgozók életét. Döcög az informatikai hálózat, nem működik a nyomtató vagy a számítógép, elfogyott a steril kesztyű, lassú a sterilizálás, elromlott a röntgen gép, meghibásodott a sugárterápiás eszköz. Néhány kiragadott – nem biztos, hogy reprezentatív - példa, de minden kórház szembesül hasonlókkal. A statisztikák szerint az ilyen jellegű gondok a nővér, vagy az orvos munkanapjának átlagosan 10 (de szerintem lényegesen nagyobb) százalékát viszik el, s hátráltatják a betegellátást, csökkentik az egy betegre szánható időt.

Az információs rendszerek hiányosságai

A mai magyar egészségügyben sajnos az is rendszeresen előfordul, hogy a beteggel kapcsolatos korábbi információk elvesznek, s bizonyos vizsgálatokat emiatt kell újra – látszólag fölöslegesen – elvégezni. Sokat segítene egy minden ellátó számára hozzáférhető központi egészégügyi adatbázis, mely a betegekkel kapcsolatos minden korábbi adatot tartalmaz. De erről is majd később – bővebben.

Mindennapi problémák

És persze ne feledjük, hogy az orvos és a nővér is ember, nekik is ugyanolyan hétköznapi problémáik vannak, mint bárki másnak, melyeket egy 12-24 órás feszített tempójú műszak, sokszor több mint száz ember ellátása után kell megoldaniuk. Ennek az állandó stressznek természetesen semmilyen szinten nem szabad megmutatkoznia a munka során, s ebben a kórházak vezetésének van óriási feladata és felelőssége. A menedzsmentnek ott kell segíteni az egészségügyi stábot, ahol lehet, hogy napközben valóban a betegekre és a gyógyításra tudjanak fókuszálni.

Mindezeket a példákat látva nagyon fontos, hogy feladjuk azokat a kölcsönösen eltúlzott elvárásokat, miszerint a beteg kérdés nélkül csinálja, amit az orvos előír, illetve hogy az orvos azonnal fogadja a beteget, s egy vizit elegendő legyen az adott probléma orvoslásához. Az orvos-beteg kapcsolatot egy erős bizalmon alapuló, oda-vissza működő partnerségként kell kezelnünk, és együttesen kell elkövetni mindent azért, hogy ez a kapcsolat harmonikusan és sikeresen működjön.

A bejegyzés trackback címe:

https://betegfokusz.blog.hu/api/trackback/id/tr4612044487

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.