Betegfókusz

Három fontos lépés a betegközpontú egészségügy felé

2016. október 19. - Ficzere Andrea

A FAIR Health legutóbbi közvélemény-kutatása azt igyekezett feltárni, mi az a néhány fő szempont, melyekben a leginkább fejlődnie kellene az egészségügyi rendszernek, hogy nagyobb sikerrel elégíthesse ki a betegek igényeit. Sara Heath a Patient EngagementHIT honlapján megjelent cikke szerint az eredmények három ilyen fő területet mutatnak meg: igényfelmérés, tájékoztatás és együttműködés.

A FAIR Health nemzetközi független nonprofit cég legutóbbi közvélemény-kutatásában mintegy 1 000 embert kérdeztek meg arról, hogyan lehetne szerintük hatékonyabbá és sikeresebbé tenni az egészségügyet. A résztvevők az elérhető szolgáltatásokról, a biztosítási rendszerről, illetve a kezelések és eszközök költségeiről oszthatták meg véleményüket és elvárásaikat. Ezek alapján három olyan fejlesztési területet emelt ki cikkében Sara Heath, melyek a betegközpontú egészségügy alapkövei lehetnek: az igények megismerése, a tájékoztatás és a betegek bevonása a folyamatokba.

shutterstock_99254693.jpg

Fő feladat: a betegigények megismerése

Ahogy az üzleti életben és a szolgáltatóiparban, úgy az egészségügyben is a siker elsődleges feltétele, hogy pontosan lássuk, milyen igényei és elvárásai vannak a fogyasztóknak, esetünkben a betegeknek és hozzátartozóiknak. Ma már nem kérdés, hogy az egészségügynek a szolgáltató-központú ellátás felől a betegközpontú szemlélet felé kell elmozdulnia, ehhez pedig meg kell ismernünk a legkülönfélébb betegigényeket.

Az ellátás tervezése és kivitelezése során figyelemmel kell lennünk a betegek társadalmi, lélektani és anyagi hátterére, speciális kórtörténetére, félelmeire, sőt a korára is. Utóbbi ugyanis nem csak a szervezet regenerálódó képessége miatt fontos, hiszen könnyen belátható, egy 20 éves fiatalember ritkábban és jellemzően teljesen más okokból megy orvoshoz, mint egy idősebb páciens. A fiatalok általában a gyors ellátást és a hatékony tájékoztatást igénylik, míg az idősebbek a több gondoskodást, odafigyelést, és problémáik részletesebb meghallgatását érzik fontosnak.

Kulcsfontosságú tehát, hogy szem előtt tartsuk ezeket a nüanszokat, mivel a gyógyulás mellett ezek adják az ellátás megítélésének legfőbb szempontjait.

Tájékoztassuk a beteget

A megalapozott döntéshozatalban kritikus szerepe van a megfelelő tájékoztatásnak, a jó döntés pedig alapvető tényező egészségünk megőrzése vagy helyreállítása kapcsán. Ezen a téren kiemelkedő a kórházi személyzet és az orvosi szakértők szerepe. A magabiztosabb döntés reményében tőlük, tőlünk várják a betegek és hozzátartozóik, hogy a szóban forgó betegségről, annak kockázatairól és kezelési módjairól minden fontos információt átadjunk számukra.

Minél jobban működik ez a fajta orvos-beteg közötti információáramlás, annál inkább remélhetjük, hogy a beteg valóban mindent megtesz majd a gyógyulásért. Így tehát akár ugyanazt a terápiát is hatékonyabbá tehetjük, melyet a korábbiakban is alkalmaztunk, pusztán azzal, hogy pontosabb tájékoztatást adunk a betegnek.

A fő szempont itt az információ könnyű hozzáférhetősége és érthetősége. Nagy segítség lehet például a tájékoztató anyagok több nyelven való közzététele is, hiszen el tudjuk képzelni, milyen nehéz lehet a helyzete egy turistának egy idegen ország kórházában. Szintén tanácsos használni a Facebookhoz hasonló közösségi média felületeket, melyeken keresztül gyorsan és széles kört érhetünk el a fontos tudnivalókkal, tanácsokkal.

Vonjuk be a beteget is

Végül pedig, ha sikerült minden fontos információt átadnunk a betegnek, érdemes őt arra bátorítani, hogy vegyen részt a kezelés megtervezésében. Természetesen nem arra gondolunk, hogy ő maga találja ki, milyen vizsgálatra vagy épp műtétre van szüksége, hanem részletesen mondjuk el neki, mit tervezünk, milyen vizsgálatokra, beavatkozásokra van szüksége, majd kérjük segítségét ennek kivtitelezésében. Sok esetben kaphatunk a betegektől olyan segítő információkat, melyek megváltoztathatják a terveinket, illetve segíthetik annak hatékonyabb kivitelezését.

Kiderülhet például, hogy az illetőnek nővéri képesítéssel bíró rokona van, aki segíthet a gyógyszerelésben, vagy bizonyos injekciók beadásában, így nem szükséges emiatt minden alkalommal befáradnia a kórházba. Sokszor derül fény arra is, hogy a beteg lakóhelyéhez jóval közelebb is elérhető a számára szükséges szolgáltatás - legyen az pl. gyógytorna, vagy fizioterápia - mint ahova a beutaló szólna. S az sem ritka, hogy a beteg jelzi, edzéseinél vagy otthonában olyan pulzus- és vérnyomásmérő alkalmazást használ, melynek segítségével az orvos külön vizsgálat nélkül is figyelemmel kísérheti betege állapotát.

Azzal tehát, hogy a betegek is aktív részt vállalhatnak saját kezelésük tervezésében, jelentős időt és pénzt takaríthatunk meg mind a beteg, mind az ellátó rendszer számára, ill. jóval komfortosabbá tehetjük a terápia lefolytatása.

A bejegyzés trackback címe:

https://betegfokusz.blog.hu/api/trackback/id/tr7911818325

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása